Ved den stiftende generalforsamling d. 24. marts 2012 blev følgende vedtægter vedtaget.
§1 Foreningens navn og formål
Stk. 1: Foreningens navn er ”Afrovaganza”. Dens hjemsted
er Kanadavej 15, 2300 København S.
Stk. 2: Foreningens formål
er at afholde gode fester, hvor overskuddet går til velgørende formål i Afrika.
§2
Medlemskab
Stk. 1: Alle kan blive medlem af foreningen. Indmeldelse
sker ved meddelelse til foreningens kassér, som udsteder et medlemsnummer. Indmeldelsesgebyr
er 100 danske kroner.
Stk.
2: Medlemskabet varer ind til medlemmet aktivt melder sig ud af foreningen. Udmeldelse
meddeles mundtligt eller skriftligt til foreningens kassér.
Stk.
3: Der opkræves intet kontingent.
Stk.
4: Medlemskabet giver stemmeret til generalforsamlingen.
§3
Foreningens bestyrelse
Stk. 1: Bestyrelsen varetager
den administrative del af foreningens arbejde, herunder koordinering af
afholdelsen af arrangementer og planlægningen af den daglige drift. Bestyrelsesmedlemmerne
vælges på den årlige generalforsamling efter de i §4 foreskrevne regler.
stk. 2: Bestyrelsen tegner
foreningen udadtil, men er underlagt medlemmernes myndighed.
§
4 Valg af bestyrelse
Stk. 1: Bestyrelsen vælges
blandt de tilstedeværende medlemmer på generalforsamlingen.
Stk.
2: Kandidater til bestyrelsen meddeler deres kandidatur under et separat punkt
på dagsordenen, umiddelbart inden afstemningen.
Stk.
3: Medlemmerne af foreningen stemmer om, hvor vidt man har tillid til hver
enkelt kandidat. Tillid vedtages ved 2/3-flertal. Alle kandidater, som
medlemmerne har udtrykt tillid til, er valgt til bestyrelsen. Der er således
ingen øvre grænse for, hvor mange medlemmer, der kan være af bestyrelsen.
Stk. 4: Bestyrelsen
konstituerer sig efter valg med en formand, en næstformand og en kasserer.
Bestyrelsesmedlemmer der ikke udfylder en af disse poster, får titlen menigt
medlem.
§5
Generalforsamlingen
Stk. 1: Foreningens
højeste myndighed er generalforsamlingen, hvortil alle foreningens medlemmer har
adgang og stemmeret. Der kan stemmes og opstilles til bestyrelsen ved fuldmagt.
Stk. 2: Den til enhver tid
siddende bestyrelsesformand indkalder til den årlige, ordinære generalforsamling,
som afholdes i april. Indkaldelsen sker med minimum 10 døgns varsel gennem
opslag på foreningens blog: www.afrovaganza.blogspot.com og på foreningens
facebookside: www.facebook.com/afrovaganza.
Stk. 3: Forslag som ønskes
behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest fire
døgn før generalforsamlingen. Bestyrelsen forestår at dagsordenen offentliggøres
gennem opslag på blog og facebookside senest tre døgn før generalforsamlingen.
Stk. 4: Dagsordenen skal
mindst indeholde følgende punkter:
-
valg af dirigent
-
valg af referent
-
godkendelse af dagsorden
-
årsberetning fra formandskabet
-
fremlæggelse og godkendelse af regnskab samt revision
-
rettidigt indkomne forslag
-
valg af bestyrelse
- eventuelt
Stk. 5:
Generalforsamlingen træffer sine beslutninger ved simpelt flertal.
Vedtægtsændringer vedtages dog med minimum 2/3´s flertal. Såfremt blot ét
medlem kræver det, skal der afholdes skriftlig, hemmelig afstemning.
§6
Ekstraordinær generalforsamling
stk. 1: Der kan indkaldes
til ekstraordinær generalforsamling hvis:
-
2/3 af foreningens samlede
bestyrelsesmedlemmer på et bestyrelsesmøde stemmer for dette.
-
100 medlemmer af foreningen, eller, såfremt
der ikke er 100 medlemmer af foreningen, 4/5 af foreningens medlemmer
tilkendegiver, enten via. e-mail til bestyrelsesformanden eller gennem
underskrift, at de ønsker dette. Ved tilkendegivelsen skal vedkommendes navn og
medlemsnummer fremgå.
Indkaldelse til
ekstraordinær generalforsamling sker efter reglerne for indkaldelse til ordinær
generalforsamling, jf. §5, stk. 2.
§7
Økonomiske forhold
stk. 1: Foreningens
regnskabsår følger kalenderåret (1/1 – 31/12)
stk. 2: Foreningen hæfter
kun for sine forpligtelser med den til foreningen til enhver tid tilhørende
formue. Ingen af foreningens medlemmer
kan komme til at hæfte økonomisk for foreningens gæld.
stk. 3: Kassereren
udarbejder årsregnskab, som skal fremlægges på den ordinære generalforsamling. Regnskabet
revideres i forbindelse med generalforsamlingen af en af bestyrelsen godkendt revisor.
Såfremt blot ét medlem af foreningen ønsker det, vælges en ny revisor. I dette
tilfælde indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling, efter de i §5, stk.
2 nævnte regler.
Stk. 4: Kassereren
fremsender årsregnskabet med eventuelle revisionspåtegnelser til
bestyrelsesformanden senest 4 dage før den årlige generalforsamling.
Bestyrelsen udsender regnskabet sammen med dagsordenen, jf. §5, stk. 3.
Stk. 5: Bestyrelsen
bestemmer hvilke velgørende formål overskuddet skal gå til.
Stk. 6: Ingen
bestyrelsesmedlemmer kan profitere af foreningens indtægter og medlemmer hæfter
selv for aktiviteter i forbindelse med foreningsarbejde.
stk. 7: Ved indtrædelse af
ny bestyrelse skal tidligere medlemmer af bestyrelsen fratages adgang til foreningens
bankkonto, såfremt de ikke genvælges til bestyrelsen. Formanden har
bemyndigelse til at udstede fuldmagt til kontoadgang til den øvrige bestyrelse.
Stk. 8: Overskud ved
arrangementer afholdt af foreningen går til foreningen Afrovaganza. Det samme
gælder for donationer til foreningen og indmeldelsesgebyr.
§8
Velgørende formål
Monitorering af de
velgørende formål varetages af bestyrelsen. I forlængelse heraf tilstræbes
størst muligt, og gerne personligt, kendskab til de projekter, der modtager
penge fra foreningen.
§9 Foreningens opløsning
Til foreningens opløsning
kræves en beslutning herom på en lovligt indkaldt generalforsamling. Beslutning
om opløsning kræver 2/3´s flertal. Er der færre end 20 medlemmer til stede,
indkaldes der til en generalforsamling med 1 uges varsel og uændret dagsorden.
Her kan opløsningen vedtages ved et simpelt flertal blandt de fremmødte. Alle
eventuelt indestående midler eller aktiver i foreningen skal doneres til
velgørende formål ved en opløsning.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar