Vedtægter


Ved den stiftende generalforsamling d. 24. marts 2012 blev følgende vedtægter vedtaget.

§1 Foreningens navn og formål
Stk. 1: Foreningens navn er ”Afrovaganza”. Dens hjemsted er Kanadavej 15, 2300 København S.

Stk. 2: Foreningens formål er at afholde gode fester, hvor overskuddet går til velgørende formål i Afrika.


§2 Medlemskab
Stk. 1: Alle kan blive medlem af foreningen. Indmeldelse sker ved meddelelse til foreningens kassér, som udsteder et medlemsnummer. Indmeldelsesgebyr er 100 danske kroner.

Stk. 2: Medlemskabet varer ind til medlemmet aktivt melder sig ud af foreningen. Udmeldelse meddeles mundtligt eller skriftligt til foreningens kassér.

Stk. 3: Der opkræves intet kontingent.

Stk. 4: Medlemskabet giver stemmeret til generalforsamlingen.

§3 Foreningens bestyrelse
Stk. 1: Bestyrelsen varetager den administrative del af foreningens arbejde, herunder koordinering af afholdelsen af arrangementer og planlægningen af den daglige drift. Bestyrelsesmedlemmerne vælges på den årlige generalforsamling efter de i §4 foreskrevne regler.

stk. 2: Bestyrelsen tegner foreningen udadtil, men er underlagt medlemmernes myndighed.

§ 4 Valg af bestyrelse

Stk. 1: Bestyrelsen vælges blandt de tilstedeværende medlemmer på generalforsamlingen.

Stk. 2: Kandidater til bestyrelsen meddeler deres kandidatur under et separat punkt på dagsordenen, umiddelbart inden afstemningen.

Stk. 3: Medlemmerne af foreningen stemmer om, hvor vidt man har tillid til hver enkelt kandidat. Tillid vedtages ved 2/3-flertal. Alle kandidater, som medlemmerne har udtrykt tillid til, er valgt til bestyrelsen. Der er således ingen øvre grænse for, hvor mange medlemmer, der kan være af bestyrelsen.

Stk. 4: Bestyrelsen konstituerer sig efter valg med en formand, en næstformand og en kasserer. Bestyrelsesmedlemmer der ikke udfylder en af disse poster, får titlen menigt medlem.


§5 Generalforsamlingen
Stk. 1: Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen, hvortil alle foreningens medlemmer har adgang og stemmeret. Der kan stemmes og opstilles til bestyrelsen ved fuldmagt.

Stk. 2: Den til enhver tid siddende bestyrelsesformand indkalder til den årlige, ordinære generalforsamling, som afholdes i april. Indkaldelsen sker med minimum 10 døgns varsel gennem opslag på foreningens blog: www.afrovaganza.blogspot.com og på foreningens facebookside: www.facebook.com/afrovaganza.

Stk. 3: Forslag som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest fire døgn før generalforsamlingen. Bestyrelsen forestår at dagsordenen offentliggøres gennem opslag på blog og facebookside senest tre døgn før generalforsamlingen.

Stk. 4: Dagsordenen skal mindst indeholde følgende punkter:
- valg af dirigent
- valg af referent
- godkendelse af dagsorden
- årsberetning fra formandskabet
- fremlæggelse og godkendelse af regnskab samt revision
- rettidigt indkomne forslag
- valg af bestyrelse
- eventuelt
                     
Stk. 5: Generalforsamlingen træffer sine beslutninger ved simpelt flertal. Vedtægtsændringer vedtages dog med minimum 2/3´s flertal. Såfremt blot ét medlem kræver det, skal der afholdes skriftlig, hemmelig afstemning.

§6 Ekstraordinær generalforsamling
stk. 1: Der kan indkaldes til ekstraordinær generalforsamling hvis:
-         2/3 af foreningens samlede bestyrelsesmedlemmer på et bestyrelsesmøde stemmer for dette.
-         100 medlemmer af foreningen, eller, såfremt der ikke er 100 medlemmer af foreningen, 4/5 af foreningens medlemmer tilkendegiver, enten via. e-mail til bestyrelsesformanden eller gennem underskrift, at de ønsker dette. Ved tilkendegivelsen skal vedkommendes navn og medlemsnummer fremgå.
Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling sker efter reglerne for indkaldelse til ordinær generalforsamling, jf. §5, stk. 2.

§7 Økonomiske forhold
stk. 1: Foreningens regnskabsår følger kalenderåret (1/1 – 31/12)

stk. 2: Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den til foreningen til enhver tid tilhørende formue. Ingen af foreningens medlemmer kan komme til at hæfte økonomisk for foreningens gæld.

stk. 3: Kassereren udarbejder årsregnskab, som skal fremlægges på den ordinære generalforsamling. Regnskabet revideres i forbindelse med generalforsamlingen af en af bestyrelsen godkendt revisor. Såfremt blot ét medlem af foreningen ønsker det, vælges en ny revisor. I dette tilfælde indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling, efter de i §5, stk. 2 nævnte regler.

Stk. 4: Kassereren fremsender årsregnskabet med eventuelle revisionspåtegnelser til bestyrelsesformanden senest 4 dage før den årlige generalforsamling. Bestyrelsen udsender regnskabet sammen med dagsordenen, jf. §5, stk. 3.

Stk. 5: Bestyrelsen bestemmer hvilke velgørende formål overskuddet skal gå til.

Stk. 6: Ingen bestyrelsesmedlemmer kan profitere af foreningens indtægter og medlemmer hæfter selv for aktiviteter i forbindelse med foreningsarbejde.

stk. 7: Ved indtrædelse af ny bestyrelse skal tidligere medlemmer af bestyrelsen fratages adgang til foreningens bankkonto, såfremt de ikke genvælges til bestyrelsen. Formanden har bemyndigelse til at udstede fuldmagt til kontoadgang til den øvrige bestyrelse.

Stk. 8: Overskud ved arrangementer afholdt af foreningen går til foreningen Afrovaganza. Det samme gælder for donationer til foreningen og indmeldelsesgebyr.


§8 Velgørende formål
Monitorering af de velgørende formål varetages af bestyrelsen. I forlængelse heraf tilstræbes størst muligt, og gerne personligt, kendskab til de projekter, der modtager penge fra foreningen.

§9 Foreningens opløsning
Til foreningens opløsning kræves en beslutning herom på en lovligt indkaldt generalforsamling. Beslutning om opløsning kræver 2/3´s flertal. Er der færre end 20 medlemmer til stede, indkaldes der til en generalforsamling med 1 uges varsel og uændret dagsorden. Her kan opløsningen vedtages ved et simpelt flertal blandt de fremmødte. Alle eventuelt indestående midler eller aktiver i foreningen skal doneres til velgørende formål ved en opløsning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar